اگر با دیتاسنترها آشنا هستید و به دنبال انتخاب بهترین آن‌ هستید، یا آشنایی چندانی با دیتاسنترها ندارید و خدمات آن‌ها را نمی‌شناسید، در هر دو صورت، می‌توانید مخاطب این مطلب باشید. در این مطلب سعی خواهیم کرد ابتدا شما را با دیتاسنتر و خدمات آن آشنا کنیم و در ادامه پارامترهای مربوط به مقایسه دیتاسنترها را با هم مرور کنیم. در انتها یازده دیتاسنتر قدرتمند جهان را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. اگر کسب‌وکار کوچکی دارید یا در یک کسب‌وکار متوسط مشغول به کار هستید احتمالا فقط بخش اول توضیحات برای شما می‌تواند جذاب باشد. اما اگر در یک شرکت بزرگ مشغول به کار هستید یا خودتان کسب‌وکاری بزرگ دارید احتمالا بخش دوم مبحث هم می‌تواند برای شما جذابیت داشته باشد.

این مطلب براساس پژوهشی که با استفاده از داده‌های آشکار مرتبط با دیتاسنترها جمع‌آوری شده است نگارش شده و همه اطلاعات از منابع معتبر تهیه شده‌اند. البته در ایران هم این روزها دیتاسنترهای خوبی وارد عرصه شده‌اند و خدمات مناسبی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند اما در این مطلب قصد داریم شما را با سه دیتاسنتر برتر سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم.

دیتاسنترها (مراکز داده) مخازن متمرکز اطلاعات هستند. در واقع آن‌ها مراکزی هستند که در آن مزارع سرور و تجهیزات شبکه فراوانی وجود دارد. دیتاسنترها حجم زیادی از داده‌های مربوط به مشتریان خود را ذخیره، پردازش و توزیع می‌کنند. دیتاسنترها می‌توانند خدماتی مانند انبارداده، تحلیل داده، و ذخیره و بازیابی اطلاعات را انجام دهند.

برخلاف تصور عموم، تعداد دیتاسنترها در جهان رو به کاهش است. بر اساس جدیدترین آمارها در سال ۲۰۱۷ تعداد آن‌ها چیزی حدود ۸.۴ میلیون بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۱ این تعداد به چیزی حدود ۷.۲ میلیون کاهش یابد. به نظر می‌رسد دلیل این امر کاهش هزینه متوسط سرور باشد. بنابراین تعداد شرکت‌هایی که می‌توانند دیتاسنترهای کوچک برای مصارف خودشان ایجاد کنند رو به افزایش است و به این ترتیب شرکت‌های کمتری خدمات دیتاسنتر را دریافت می‌کنند. در کنار این موضوع، افزایش تمایل به استفاده از سرورهای ابری که بر اساس نیاز از شما هزینه دریافت می‌کنند نیز موجب شده که تعدادی از مشتریان دیتاسنترها به سمت سرورهای ابری مهاجرت کنند. اما هنوز هم تعداد دیتاسنترهای بزرگ در جهان زیاد است.

سرورهای ابری در مقایسه با دیتاسنترها

حال که در مورد سرورهای ابری صحبت کردیم بد نیست مقایسه‌ای بین آن‌ها و دیتاسنترها داشته باشیم. سرورهای ابری در مقایسه با دیتاسنترها مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند چرا که سرورهای ابری داده‌های چندین شرکت را در یک سیستم یک‌پارچه نگهداری می‌کنند و این به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. موضوع دیگر اینکه در سرورهای ابری شما می‌توانید بر اساس نیاز خود و مصرف خود هزینه پرداخت کنید. این امکان بسیار خوبی است و بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها این مسیر را انتخاب می‌کنند. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در سرورهای ابری هزینه تعمیرات و نگهداری بر پای مشتری لحاظ نمی‌شود. اما با این حال بسیاری از شرکت‌ها بنا به دلایل دیگر چون اهمیت بالای داده‌ها و یا موضوعات خاص امنیتی هزینه‌های بالاتر دیتاسنترها را به جان می‌خرند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. در واقع در سرورهای ابری شما می‌توانید مشخص کنید که از یک سرور چه میزان از امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری یا کدام خدمات نرم‌افزاری را نیاز دارید و بر اساس همین انتخاب‌ها میزان هزینه‌کرد شما محاسبه خواهد شد. حتی می‌توانید برای چند ماه خدمات کمتری را انتخاب کنید و بعد از گذشت زمان و با بزرگ‌شدن کسب‌وکارتان از خدمات بیشتر بهره ببرید. اما دیتاسنترها معمولا بسته‌های مشخصی را پیشنهاد می‌دهند و احتمالا برای اینکه مبلغ برای شما به صرفه باشد تصمیم خواهید گرفت که قراردادهای یک یا چند ساله ببندید. پس اگر احساس می‌کنید که کسب‌وکارتان در حال تغییر است بهتر است که از سرورهای ابری استفاده کنید اما اگر کسب‌وکار شما تا حدی پایدار است بهتر است از دیتاسنترها استفاده کنید.

چگونه دیتاسنتر مناسب را انتخاب کنیم؟

مواردی که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم هم ملاک ما برای مقایسه بوده‌اند و هم مواردی هستند که شما باید برای انتخاب یک دیتاسنتر مناسب حواس‌تان به آن‌ها باشد.

مکان: مکان (Location) یکی از مهم‌ترین پارامترهاست. نزدیک بودن دیتاسنتر به شما کمک بسیار بزرگی به کاهش هزینه‌هاست. اولین مزیت نزدیک بودن شما به دیتاسنتر این است که در مواقع بسیار ضروری می‌توانید به سرعت خودتان را به دیتاسنتر برسانید. مزیت دوم اینکه سرعت انتقال داده‌ها از دیتاسنتر تا شرکت یا موسسه شما بسیار بالا خواهد بود.

قابلیت اطمینان: قابلیت اطمینان (Reliability) دومین موضوع مهم در انتخاب دیتاسنتر است. چند نکته برای محاسبه میزان قابلیت اطمینان مهم است. اول اینکه باید بدانید که دیتاسنتر برای زمان قطعی برق یا اینترنت چه فکری کرده است. آیا تجهیزات و امکانات جایگزین برای شرایط ضروری را فراهم کرده است یا نه؟ نکته بعدی محیط نگهداری از سیستم‌هاست که باید تهویه و سیستم‌های خنک‌کننده را داشته باشند و دمای آن‌ها هر لحظه چک شود.

امنیت: امنیت (Security) یکی دیگر از مولفه‌هاست. اینکه داده‌های شما در جایی نگهداری شود که از امنیت بالایی برخوردار باشد بسیار حائز اهمیت است. بحث امنیت هم به مسائل فیزیکی مربوط می‌شود و هم به مسائل نرم‌افزاری، در واقع یک دیتاسنتر هم باید بحث امنیت فیزیکی دستگاه‌ها و مکان نگهداری سیستم‌ها را مد نظر قرار دهد و هم بتواند امنیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم‌ها را برقرار کند. حملات سایبری هر روز ممکن است به دیتاسنترها برسند و این‌جاست که موضوع امنیت بسیار مهم خواهد بود.

ظرفیت شبکه: ظرفیت شبکه (Network Capacity) نیز حائز اهمیت است. شما باید بدانید که دیتاسنتری که داده‌ها و اطلاعات شما را نگهداری می‌کند چه میزان توان پاسخ‌گویی در لحظه به مشتریان را دارد. این مورد بیشتر با تست‌های بار و فشار بر روی سرورهای داخل دیتاسنتر مشخص می‌شود. این تست‌ها کمک می‌کند تا شما برای لحظات خاص و مهم آماده باشید.

مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری: دو ویژگی مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری (Scalability and Flexibility) در انتخاب دیتاسنتر بسیار اهمیت دارند. اهمیت این دو موضوع زمانی بیشتر خواهد بود که کسب‌وکار شما تغییرات سریع و احتمالا پیش‌بینی نشده‌ای را داشته باشد. در این حالت امکان مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری دیتاسنتر به شما کمک می‌کند که بتوانید همه تغییرات پیش‌ آماده را پشتیبانی کنید.

سیستم‌های اضطراری: سیستم‌های اضطراری (Emergency Systems) در دیتاسنترهای بزرگ و شناخته‌شده طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند. هر بار که مشکلی برای یکی از بخش‌های دیتاسنتر پیش می‌آید دیتاسنترها یک سیستم اضطراری در آن بخش مستقر می‌کند تا در صورت بروز دوباره مشکل سیستم‌های اورژانسی بتوانند کارها را ادامه دهند. این موضوع به تجربه دیتاسنتر در عرضه خدمات هم مربوط می‌شود چرا که هر چقدر سابقه کار یک دیتاسنتر بیشتر باشد احتمالا تجارب آن در بروز و رفع مشکلات هم بیشتر خواهد بود.

 

برترین دیتاسنترهای جهان

حال که با مولفه‌های انتخاب دیتاسنترها آشنا شدید بد نیست نگاهی به سه دیتاسنتر برتر جهان بیندازیم. در لیست زیر با ۱۰ دیتاسنتر برتر آشنا می‌شوید ولی در ادامه در مورد سه دیتاسنتر برتر بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  1. Equinix
  2. Digital Realty
  3. China Telecom
  4. NTT Communications
  5. Telehouse/KDDI
  6. Coresite
  7. Verizon
  8. Cyxtera Technologies
  9. China Unicom
  10. Amazon Web Services

 

دیتاسنتر شماره یک (EQUINIX)

این دیتاسنتر در سال ۱۹۹۸ میلادی ایجاد شده است. دیتاسنتری که در شهر ردوود ایالت کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا واقع شده است. این شرکت تا سال ۲۰۱۷ چیزی حدود ۷۲۳۷ نفر کارمند داشت و به ۲۴ کشور در سراسر جهان خدمات خود را عرضه می‌کند. شبکه گسترده این دیتاسنتر شامل ۲۰۲ مرکز داده در سراسر جهان است و به تازگی ۱۲ مرکز دیگر به این مراکز اضافه شده‌ است.

 

خدمات اصلی که این دیتاسنتر عرضه می‌کند:

  1. خدمات مدیریت شده:‌ این دیتاسنتر خدمات مدیریت شده‌ای را عرضه می‌کند که توسط آن امکان ادغام داده‌ها و برنامه‌ها وجود دارد. این امکان توسط رقبایی چون گوگل و آمازون عرضه می‌شود.
  2. خدمات Marketplace: این خدمات شامل بازارهایی است که خریداران و فروشندگان خدمات می‌توانند مستقیم با یک‌دیگر در ارتباط باشند. مزیت چنین گروه‌هایی این است که شما می‌توانید مشکلات حوزه فناوری اطلاعات خود را با استفاده از راهنمایی‌های دیگر افراد حاضر در این گروه‌ها به سرعت رفع کنید. این اکو سیستم شامل ۹۸۰۰ عضو است.
  3. خدمات Network Edge: این خدمت به مشتریان این دیتاسنتر کمک می‌کند تا به‌روزرسانی‌های مربوط به شبکه را به صورت فوری و بدون نیاز به انجام عملیات خاصی انجام دهند. در واقع این خدمت در لبه شبکه واقع شده و هر تکنولوژی جدیدی که وارد سیستم شود کل سیستم بر اساس آن به‌روزرسانی می‌شود.
  4. مشاوره: یکی دیگر از خدمات ارزشمند این دیتاسنتر مشاوره حرفه‌ای برای مشاغل متنوع است. از هر شغلی باشید، هر سمتی که داشته باشید مشاوران کاربلد این دیتاسنتر می‌توانند شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری کنند. تیم مشاوره‌ای این دیتاسنتر راه‌حل‌های دیجیتالی را برای مقایس‌پذیری و اتصال سیستم‌ها به یکدیگر ارائه می‌دهد.
  5. کلید هوشمند: خدمت کلید هوشمند به مشتریان کمک می‌کند تا در زمان انتقال اطلاعات بر روی خطوط انتقال امنیت داده‌ها را حفظ کنند.

 

دیتاسنتر شماره دو (Digital Reality)

دیتاسنتر دیجتال ریالیتی در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر سانفرانسیکو ایالت کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا است. این دیتاسنتر بیش از ۱۵۳۰ کارمند، و ۲۱۴ مرکز داده دارد و در ۱۴ کشور در سراسر جهان فعال است.

خدمات اصلی که این دیتاسنتر عرضه می‌کند:

  1. پشتیبانی از پاسخ سریع: تیم پاسخ‌گویی دیجیتال ریالیتی اکثرا تکنسین‌های کاربلد در این حوزه هستند که به صورت دورکاری با این دیتاسنتر همکاری می‌کنند. ارتباطات خوب این تیم عملکرد آن‌ها را بهتر از یک تیم داخلی متمرکز کرده است. این متخصصین به طور خاص در مورد تهدید‌ها نسبت دیتاسنتر آموزش دیده‌اند و تجارب خوبی برای ارائه راه‌حل‌ها دارند. پوشش پاسخ‌گویی آن‌ها ۲۴ ساعت و در ۳۶۵ روز سال است که از این نظر بسیار خاص هستند.
  2. خدمات زمان‌بندی (برنامه‌ریزی) شده: این خدمات شامل بررسی موجودی تجهیزات، استقرار تجهیزات کابل‌کشی، زیرساخت‌های پشتیبانی آنلاین و تعویض قطعات است. در واقع تمامی مواردی که باید به صورت دوره‌ای بررسی شوند توسط این سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت نیاز تغییرات مد نظر بر روی آن‌ها اعمال می‌شود.
  3. خدمات On Demand: این خدمات شامل تعمیر، به‌روزرسانی، بهینه‌سازی تجهیزات و راه‌اندازی دوباره سخت‌افزای یا نر‌م‌افزاری می‌شود.

دیتاسنتر شماره سه (China Telecom)

دیتاسنتر چایناتلکام یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان خدمات دیتاسنتر در جهان است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ در پکن چین تاسیس شد. این شرکت نسبت به دو شرکت قبلی به کشورهای کمتری خدمات عرضه می‌کند ولی به نسبت تعداد مراکز داده‌ آن بیشتر است. این شرکت چیزی در حدود ۴۵۶ مرکز داده دارد و بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین سرویس‌دهنده سرزمین چین است. این شرکت دارای ۲۸۷۰۷۶ کارمند است.

خدمات اصلی که این دیتاسنتر عرضه می‌کند:

  1. راه‌حل‌های تجاری: این دیتاسنتر با توان و تجربه کار با شرکت‌ها و موسسات تجاری زیاد در سراسر جهان توانسته راه‌حل‌های تجاری مناسبی را برای شرکت‌ها عرضه کند. البته ارائه راه‌حل‌های تجاری این شرکت فقط به شرکت‌ها و موسسات خصوصی ختم نمی‌شود و این شرکت با شرکت‌های دولتی هم ارتباطات خوبی در عرضه راه‌حل‌های تجاری دارد.
  2. ارتباطات یک‌پارچه: این خدمات شامل کنفرانس ابری، خدمات صوتی جهانی و اتصال با استفاده از آی‌پی بین مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات است. در واقع این ارتباطات بر بستر دیتاسنتر و سرورهای قوی داخل آن برقرار می‌شود و به عنوان یک خدمت جانبی به مشتریان عرضه می‌شود.
  3. پهنای باند: چایناتلکام خدمات پهنای باند مانند وی‌پی‌ان‌ها و خطوط انتقال داده بین‌المللی خصوصی را برای اتصال بهتر برای مشتریان فراهم می‌کند.
  4. اینترنت: یکی دیگر از خدماتی که این شرکت در کنار فضای دیتاسنتر عرضه می‌کند خدمات اینترنت است. البته اینترنتی که عرضه می‌شود کاملا محافظت‌شده است و پیشنهاد شرکت به مشتریان استفاده از این اینترنت است تا بتوانند جلوی حملات DDoS را بگیرند. در واقع این شرکت سعی دارد خدمات یک‌پارچه‌ای را عرضه کند تا بتواند به مرور یک اکوسیستم ایجاد کند.
  5. خدمات ابری: این خدمات شامل گزینه‌های ذخیره‌سازی ابری بر روی فضای ابری، ابرهای مجازی خصوصی، سرورهای ایمیل خصوصی و جابجایی و انتقال داده‌ها است.
  6. خدمات اینترنت همراه: این خدمات مربوط به خدمات ۴G LTE است که به مشتریان بین‌المللی عرضه می‌شود.

 

احتمالا شما هم تعدادی از دیتاسنترها را می‌شناسید یا حتی شاید با برخی از آن‌ها کار کرده باشید. اگر نظری در مورد دیتاسنترهای بیان‌شده یا دیگر دیتاسنترها دارید حتما با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *